Femern-forbindelsen bliver en enorm gevinst

08. august 2014

Af Magnus Heunicke, Trafikminister, MF(S) valgt i Sjællands Storkreds

Endnu en politisk sæson står for døren, og her vil det politiske Danmark rette søgelyset mod vores region, da en af mine meget vigtige opgaver bliver at få fremsat anlægsloven til Femern Bælt-forbindelsen.

Det er helt centralt, at jeg som transportminister kan præsentere et ambitiøst og grundigt beslutningsgrundlag, når Folketinget skal tage stilling til anlægsloven.

Vi har at gøre med et projekt, som vil mejsle sig i den danske infrastruktur-historie som en vigtig milepæl på lige fod med Øresunds-og Storebæltsbroen, og jeg ser frem til at levere et historisk udførligt grundlag med en helt ny opdateret trafikprognose og konkrete tilbudspriser fra entreprenørerne.

Jo tættere vi kommer på anlægsloven, jo højere vil kritikkerne råbe. Sådan var det også med Storebælt-og Øresundsforbindelsen. Min opfordring er, at vi hele vejen igennem kan bevare en konstruktiv og frem for alt saglig dialog. Jeg vil løbende fortælle om de mange muligheder som Femern Bælt forbindelsen giver for Sjælland og hele Danmark, samtidig med at Folketinget får et detaljeret og gennemarbejdet grundlag at træffe beslutningen om anlægsloven ud fra.

Udviklingspotentiale

Når jeg til daglig bevæger mig rundt her på Sjælland og Lolland-Falster, så ser jeg et stort udviklings-potentiale Femern-forbindelsen kan være med til at forløse.

Ikke alene vil anlægget af tunnelen og de opgraderede landanlæg skabe tusindvis af arbejdspladser de kommende år, forbindelsen vil også fremover gøre Sjælland mere dynamisk med en hurtig opkobling til både København og Nordeuropa.

Helt konkret vil det i 2021 være muligt at køre med tog fra Nykøbing Falster til København på 57 min mod 1 time og 32 minutter i dag.

Turen fra Næstved til København kan gøres på 34 min mod 53 minutter i dag, og vil man fra Næstved til Hamborg kan det gøres på 2 timer og 5 minutter mod 3 timer og 43 minutter i dag.

I et samfund, hvor tid er en af vores vigtigste ressourcer, giver den nye hurtige forbindelse regionale udviklingsmuligheder, som bare venter på at blive udforsket og udnyttet.

Det østdanske erhvervsliv vil få en direkte korridor til vores vigtigste samhandelspartner Tyskland, og det vil give muligheder for sammen at skabe arbejdspladser på begge sider af Femern Bælt.

Dansk turisme og oplevelsesindustri kan også se frem til et markant løft, og det vil give muligheder for at lokale attraktioner og seværdigheder kan få nyt publikum med en direkte forbindelse til Nordeuropa.

Med Femern Bælt-forbindelsen vil der også opstå nye muligheder for bosætning og arbejdsmønstre. Hvad enten man arbejder i København eller i Hamborg, så vil det fremover blive mere attraktivt at bosætte sig her i regionen, og det skaber et fantastisk fundament for regional udvikling.

Femern-forbindelsen er et meget vigtigt projekt for Danmark og Sjælland, og jeg ser frem til løbende at tage debatten med kritikkerne og samtidig præsentere anlægsloven for Folketinget ud fra et historisk ambitiøst grundlag.