Pendlerne har ikke brug for Venstres besparelser

12. september 2014

Af Magnus Heunicke, transportminister (S)

De danske pendlere skal være med til at betale prisen for Venstres nulvækst.

Det fik vi endeligt løftet sløret for med Venstre finanslovsforslag for 2015, hvor der er planlagt en besparelse på DSB's drift på 313 mio. kroner. Det svarer til, at man fjerner hvert 12. tog i køreplanen. Eller at man helt holder op med at køre tog mellem København og Kalundborg. Eller Aarhus og Esbjerg. Eller på Vestfyn. Det er ikke et spor, som jeg vil lede den danske jernbane ned ad, og det er ikke en forringelse, som jeg vil på nogen måde vil byde pendlerne.

Hvad enten man i hverdagen står på toget i Ringsted, Kolding, Middelfart eller noget som helst andet sted i Danmark, har man brug for at togene kører og de gør det til tiden. Det er en forudsætning for at få en presset dagligdag til at fungere med arbejde, familie og fritidsaktiviteter.

Ingen pendlere har brug for at blive kørt ud på et sidespor af Venstre.

Der er brug for investeringer i den kollektive trafik, og regeringen har indledt en rejse mod en hurtigere, mere miljørigtig og dynamisk jernbane.

Med Togfonden DK investerer vi 28,5 mia. kroner, så vi kan få timedrift mellem landets fire største byer og en fuld elektrificering af jernbanen. Det er historisk ambitiøst løft, som Venstre uforståeligt har stemt imod.

Nu vil Venstre så fortsætte sparekniven ved at fjerne hvert 12. tog fra køreplanen.

Samtidig med at man vil splitte den danske jernbanedrift i atomer med hovedløse udbud. Det vil give forringelser helt ned på de lokale stationer, og det vil jeg under ingen omstændigheder være med til.

Vi er i gang med en spændende rejse i dansk transportpolitik mod fornyelse og udvikling til gavn for pendlerne, og jeg vil kæmpe for, at vi holder Danmark på sporet.