Stærkt lokalsamfund via bedre infrastruktur

TRAFIK: Der er reelle og historiske infrastruktur-forbedringer på vej både i Næstved og i resten af Sydsjælland. Hårdt tiltrængte forbedringer.

29. september 2014

Af Magnus Heunicke MF (S) transportminister

SYNSPUNKT: Når jeg privat og i mit politiske arbejde møder lokale erhvervsdrivende, er der én ting, jeg får fortalt igen og igen: Lad os nu få de nødvendige investeringer i infrastrukturen, så vi kan få skabt vækst og arbejdspladser.

Og det er et budskab, som jeg udover at lytte på tager med mig hver morgen på min vej ind til Christiansborg og Transportministeriet.

Det er vigtigt, at vi udvikler vejene og den kollektive trafik, så det bliver mere attraktivt at drive virksomhed i området.

Problemerne for erhvervslivet i Næstved, hvor jeg selv bor, blev udstillet tydeligt, da Dansk Industri offentliggjorde sin årlige måling af det lokale erhvervsklima. Vi gik faktisk frem på de fleste parametre takket være flot arbejde af Næstved. Men på et emne gik det den forkerte vej: Spørgsmålet om infrastruktur.

Derfor fortæller jeg også de lokale erhvervsdrivende, at der er reelle og historiske infrastruktur-forbedringer på vej både i Næstved og i resten af Sydsjælland. Hårdt tiltrængte forbedringer.

Næstved Omfartsvej

I forrige uge var jeg ude og besigtige arbejdet ved Næstved Omfartsvej sammen med borgmester Carsten Rasmussen. Der var godt gang i gravemaskinerne, og det er en vej, som hele lokalsamfundet har ventet på i lang tid. Nu kommer den, og det giver mulighed for en mere direkte vej til og fra Næstved.

Vi får også endelig sat gang i opgraderingen af rute 54 mellem Næstved og Rønnede.

Siden jeg var DSU-formand i 1990' erne har jeg kæmpet for den vej, og lige inden sommerferien fik jeg afsat 350 mio. kroner til første etape. Det skaber grobund for, at vi får skabt flere arbejdspladser i området.

Også på banen bliver der foretaget store investeringer.

Det er ikke mere end et par uger siden, at jeg var på besøg i Orehoved på Nordfalster for at se på de første spadestik til den nye Ringsted-Femern bane, hvor en strækning på 115 km bliver udvidet, så vi får inkluderet Nykøbing Falster i timemodellen samtidig med, at der kommer hurtigere togforbindelser i hele området.

Hvad enten man står på i Næstved, Ringsted eller Nykøbing, vil man fremover kunne komme hurtigt til København og Nordeuropa, og det giver uanede lokale muligheder for at skabe vækst og udvikling.

Infrastrukturforbedringer er en forudsætning for at skabe vækst og arbejdspladser.

Og det har vi brug for såvel nationalt og lokalt. Derfor fortsætter jeg arbejdet med at udvikle den danske infrastruktur, så vi kan få et mere dynamisk og sammenhængende Danmark.

Hvad enten man står på i Næstved, Ringsted eller Nykøbing, vil man fremover kunne komme hurtigt til København og Nordeuropa.