Timemodellen holder

29. august 2014

Af MAGNUS HEUNICKE, transportminister, S

Med et oplæg på 140 sider om "Fremtidens Tog" har DSB efter sommerferien pustet liv i debatten om, hvilke tog vi skal have i Danmark.

Overordnet set synes jeg, det er helt fint, at DSB har lagt rapporten frem, for det er vigtigt med åbenhed omkring de store investeringer, vi står overfor.

Men rapporten og den efterfølgende debat giver mig også anledning til at slå én ting helt fast: Regeringens timemodel holder.

Timemodellens rejsetid på én time mellem de største byer er jo ikke taget ud af den blå luft.

Der er lavet grundige beregninger af, hvordan rejsetidsbesparelserne kan komme passagerer over hele landet til gode - og ikke kun mellem de store byer.

Med én time mellem de største byer kan rejsetidsgevinsterne sprede sig som ringe i vandet til en lang række mindre byer over hele landet. Det er muligt ved hjælp af korte omstigningstider fra superlyntog til andre tog, men netop betinget af timedriften på hovedstrækningerne.

Og timemodellen kan og skal realiseres.

Det er muligt

Både Trafikstyrelsen og Banedanmark har undersøgt sagen og bekræfter, at det er muligt.

Forskellen mellem DSB's vurdering og Trafikstyrelsen/ Banedanmarks er, at DSB lægger mere luft ind i køreplanen.

Der skal ikke herske tvivl om, at målet med timemodellen er, at passagererne skal komme hurtigere frem.

Jeg mener, det vigtige er, at togene kører og ikke holder stille.

Så jeg holder mig til vurderingen fra Trafikstyrelsen og Banedanmark.

Første milepæl

I regeringen har vi i det seneste halvandet år arbejdet hårdt for at føre timemodellen ud i livet.

Første milepæl var forliget om Togfonden DK i januar.

Nummer to var da loven om Togfonden DK blev vedtaget den 11. juni.

Og når jeg i løbet af efteråret skal forhandle med Folketingets partier om en ny DSB-kontrakt, går jeg naturligvis efter, at vi kommer videre i processen med at købe tog til timemodellen.