Transportpolitik på vej fremad

TRAFIK: Sydsjællænderne kan se frem til hurtigere transporttider til hovedstaden i forbindelse med Femern-projektet, fastslår transportministeren.

29. juli 2014

Af transportminister Magnus Heunicke (S)

Arbejdsmæssigt har det seneste halve år været det travleste i mit liv. I februar fik jeg æren af at blive udnævnt til transportminister, og siden har jeg arbejdet for at skabe konkrete trafikale forbedringer til gavn for danskerne. Det har jeg naturligvis tænkt mig at fortsætte med fuld af fornyet energi i efteråret, men her i anledningen af at sommerferien har sænket sig over Danmark, er det på sin plads at samle op på de erfaringer og resultater, som er med til at ændre livet her på Sjælland.

Kort før sommerferien landede jeg den store Trafikaftale 2014, hvor vi bl. a. satte penge af til motorvejen mellem Næstved-Rønnede.

Det er et projekt, der er blevet kæmpet for ukueligt igennem mange år her på egnen. Lokale ildsjæle har gentagne gange forklaret, hvordan dette projekt giver en markant rejsetidsbesparelse for de mange pendlere på Sydsjælland og skaber et unikt grundlag for at skabe vækst og arbejdspladser til gavn for regionen og hele Danmark. Og jeg føler mig overbevist om, at det ihærdige lokale arbejde har været med til at overbevise forligskredsen om at gennemføre netop dette projekt i knivskarp konkurrence med andre projekter.

Som socialdemokratisk transportminister må jeg kæmpe for de projekter, som jeg tror på. De projekter, som jeg mener, kan skabe vækst og arbejdspladser og bidrage til at styrke vores fællesskab.

Her er de indspark, jeg får fra jer her på Sjælland et meget værdifuldt redskab, som jeg bruger flittigt i mit daglige arbejde. Derfor vil jeg også gerne sige tak til alle de, der har lyst til at debattere med mig og komme med gode råd til, hvordan vi kan udvikle regionen og samtidig styrke Danmark.

Spændende Femern bælt-projekt

Et af de projekter, som jeg personligt tror meget på, er den kommende Femern Bælt-forbindelse. I slutningen af året forventer jeg at fremsætte forslag til anlægslov, og jeg glæder mig til at fortælle Folketinget og resten af Danmark om de mange spændende muligheder, som tegner sig med tunnelen og de opgraderede landanlæg. Særligt her på Sjælland vil forbindelsen sammen med den nye København-Ringsted bane forbedre forholdene for pendlerne og give muligheder for nye og spændende bosætnings-og arbejdsmønstre.

Lad mig gøre det helt konkret: I 2021 vil det være muligt at tage fra Nykøbing Falster til København på 57 min mod 1 time og 32 minutter i dag. Turen fra Næstved til København kan gøres på 34 min mod 53 minutter i dag, og vil man fra Næstved til Hamborg kan det gøres på 2 timer og 5 minutter mod 3 timer og 43 minutter i dag.

Det er indlysende, at så store forbedringer kræver et stort arbejde. Derfor har Folketinget givet Banedanmark lov til at fremrykke aktiviteter, og som mange nok har bemærket, blev nedrivningen af flere gamle broer sat i gang i Kristi himmelfartsferien, så vi fremadrettet kan få elektrificeret og moderniseret jernbanen til Tyskland. Der er lang vej endnu, men rejsen mod en bedre og moderne jernbane til gavn for alle her på Sjælland er i fuld gang.

Store infrastrukturforbedringer kommer ikke af sig selv. De kræver politiske visioner, grundighed og flid.

Derfor er jeg også rigtig glad for, at et flertal i Folketinget i midten af juni vedtog regeringens historisk ambitiøse Togfond til 28,5 mia. kroner, hvor vi giver hele den danske jernbane et markant løft med en dynamisk timemodel imellem landets største byer.

Transportpolitik er med til at ændre hverdagen, og det er et unikt udgangspunkt for at skabe og opretholde et stærkt fællesskab.

Når sommerferien er slut, ser jeg frem til fortsat at arbejde for at bringe transportpolitikken fremad, og jeg håber, at I vil blive ved med at komme med jeres værdifulde input her fra det sjællandske, som gør en forskel, når der skal investeres i Danmarks fremtid. Fortsat god sommer.