Ordentlige forhold på landeveje og rastepladser

23. februar 2015

Af Magnus Heunicke, transportminister, Socialdemokraterne

 I november var jeg ude at køre med Allan Christensen fra Thy.

Han er en af Danmarks 28.000 lastbilchauffører, og i lidt under et døgn oplevede jeg Allans hverdag på landevejene.

Og da jeg i novembermørket efter en lang arbejdsdag lynede soveposen sammen på rastepladsen Blankhøj ved Aarhus, var det med en fornyet respekt for Allan og de 28.000 kolleger, som hver eneste dag bidrager til, at Danmark hænger sammen.

Det arbejde, der bliver udført på landevejene, er med til at sørge for, at der er mælk i kølediskene om morgenen, aviser i kioskerne og post i postkasserne.

På rastepladsen Blankhøj var der god plads til at parkere lastbilen, pæne toiletog badefaciliteter, og der var tryg belysning og god afskærmning fra motorvejen.

Sådan skal det være i hele landet. Vi skal kæmpe for ordentlige forhold, så chauffører synes, det er sliddet værd at holde hjulene i gang for samfundet.

Vejdirektoratet har netop igangsat et arbejde med at lave en ny strategi, som med friske øjne skal se på, hvordan de danske rastepladser er indrettet, og hvad der kan gøres bedre. I den forbindelse vil Vejdirektoratet i dialog med trafikanterne se på, hvilke tiltag som skal iværksættes, så rastepladserne i fremtiden kommer til at matche brugernes behov.

Det er ikke kun til gavn for de danske lastbilchauffører, men også for de mange millioner bilister, som hvert eneste år besøger rastepladserne.

Ordentlige rastepladser er også en sikkerhedsforanstaltning.

Træthed udgør en stor fare på landevejene, og det er afgørende, at såvel lastbilchaufføren som familien på tur kan finde sig en plads, når det er tid til en pause. Og det er nyttigt og innovativt, når chaufføren kan se oplysninger om de omkringliggende rastepladser på f. eks. GPS-systemer, som findes i rigtig mange biler og lastbiler.

Bedre rastepladser i hele EU er en del af en syvpunktsplan, som jeg forsøger at få opbakning til blandt medlemslandene.

Planen skal sikre gode og ordentlige forhold for lastbilbranchen.

Den plan handler også om at bekæmpe ulovlig cabotagekørsel, som foregår i et ukendt omfang og rammer danske chauffører hårdt.

Altså når udenlandske lastbiler snyder eller spekulerer i reglerne for, hvor mange ture de må køre i f. eks. Danmark efter en international tur.

Da Allan Christensen og jeg krøb til køjs om aftenen på Blankhøj, var der 30 lastbiler på rastepladsen, hvoraf kun fem var danske. Vi skal selvfølgelig ikke forbyde, at der kan køre udenlandske lastbiler i Danmark, men vi skal sikre, at der ikke bliver snydt.

Vi skal have ordentlige forhold både på rastepladserne og på landevejene.