Schmidt: DSB skal levere en bedre Kystbane

DEBAT: Kystbane-passagererne kan se frem til betydeligt bedre forhold, når DSB overtager togdriften her til december. Sådan lyder forventningen fra transportminister Hans Christian Schmidt (V). DSB har både motivationen og musklerne til at løfte ansvaret, skriver han.

01. oktober 2015

Af Hans Christian Schmidt (V)
Transport- og bygningsminister

På Kystbanen har passagererne haft en sommer, hvor forsinkelser og frustrationer for ofte har været en del af dagligdagen. 

Det er en situation, som DSB Øresund eller Banedanmark hverken kan eller skal være tilfredse med. 

Jeg har derfor taget initiativ til et månedligt møde i Transport- og Bygningsministeriet med DSB Øresund, DSB og Banedanmark for at sætte fokus på, at situationen forbedres hurtigt. 

Målet er, at der i fællesskab findes løsninger. Det skylder vi passagererne. 

En problematisk historie skal slutte
Sommerens forsinkelser er endnu en trist tilføjelse til Kystbanens lange problematiske historie. I dag må vi nok bare konstatere, at udbuddet af Kystbanen ikke har ført meget godt med sig. 

Det var ikke til gavn for passagererne, at DSB sammen med britiske First Group dannede et datterselskab til lejligheden, der åbenlyst ikke har kunnet levere varen. 

DSBFirst bød ind med en – viste det sig – uholdbar køreplan uden den nødvendige tid til at vende togene ved endestationerne. Det skabte forsinkelser, og DSBFirst sprang endda i starten stationer over for at indhente forsinkelser. 

Ministeriet greb derfor ind i 2010 og sikrede en køreplan, der også kunne holdes i virkeligheden. 

DSB har muskelkraften
Udbud af jernbanestrækninger har man haft succes med i Jylland, men Kystbane-udbuddet har altså ikke været særligt succesfuldt. 

DSB Øresund, som resterne af DSBFirst hedder i dag, har derfor heller ikke fået forlænget sin kontrakt.

I stedet overtager DSB Kystbanen til december som en del af kontrakten med staten. 

DSB har flere togsæt og økonomiske muskler til sin rådighed, og kontrakten indeholder et klart incitament til, at DSB leverer forbedringer til gavn for passagererne. 

Fremover får DSB billetindtægterne, hvilket betyder, at de vil kunne se det klart og tydeligt på bundlinjen, om passagerne er tilfredse eller ej. 

Og det er altså de færreste virksomheder, der kan leve med utilfredse kunder. 

Jeg forventer derfor, at DSB fra december leverer betydelige forbedringer for passagererne. 

Det har jeg kommunikeret klart til DSB.