Transportminister: Vigtigt opgør med pris-rod i kollektiv trafik

DEBAT: Med den nye takstmodel på Sjælland nærmer vi os et logisk takstsystem, skriver transportminister Hans Christian Schmidt (V). Han glæder sig på passagerernes vegne.

19. december 2015

Af Hans Christian Schmidt (V) Transport- og bygningsminister

Når Rigsrevisionen og Statsrevisorerne rejser en skarp kritik, så er det som regel en rigtig god idé at lytte efter. 

Derfor stod det også klart for mig, at der var brug for handling, da Rigsrevisionen og Statsrevisorerne i august pegede fingre ad den komplicerede pris- og rabatstruktur, som kunderne oplever i den kollektive trafik. 

Jeg bad embedsmændene i Transport- og Bygningsministeriet om nemt og enkelt at forklare mig det system, som ligger til grund for, hvad vi betaler for vores rejser. Det kunne jeg såmænd godt få svar på. Der var bare ikke en eneste af de forklaringer jeg fik, der var hverken korte eller særlig logiske. 

Derfor var mit udgangspunkt klart: Nu måtte vi én gang for alle få skabt en nem og gennemskuelig takststruktur til gavn for passagererne.  

Et pejlemærke på vejen ud af rodet
Det er lidt af en opgave. Forsøg har der nemlig været flere af tidligere. 

Trafikselskaberne havde forgæves arbejdet på et fælles gennemskueligt system, men forhandlingerne blev ved med at bryde sammen. Og den tidligere regering havde nok den tilgang, at problemet ville gå væk, hvis man bare kiggede den anden vej.  

Det kunne jeg som ny minister ikke bruge til noget. 

Jeg valgte derfor at tage tyren ved hornene og tage ansvar for at få sat en proces i gang, så vi én gang for alle kan få skabt et gennemskueligt takstsystem. Vi kunne ikke blive ved med at byde kunderne et takstrod, blot fordi trafikselskaberne ikke kunne blive enige.

Det kostede en del møder og også, at der blev talt lige ud af posen. Men vi fik sat det nødvendige arbejde i gang, som nu er mundet ud i, at Movia har udarbejdet en takstmodel for Sjælland, som de fleste af Folketingets partier har valgt at bakke op om, og som også kan være et pejlemærke for det arbejde, der er i gang med at se på taksterne på Fyn og i Jylland. 

Nu bliver det til at forstå
Vi får nu et system på Sjælland, hvor taksten på rejsekort altid er lavere end en enkeltbillet, og hvor der også er et fast forhold mellem rejsekortet og periodekortet, så kunderne ved, at rejser de mere en cirka 26 ture på en måned, så skal de få sig et periodekort.

Samtidig vil alt i alt 97 procent af kunderne på Sjælland opleve stort set uændrede eller lavere priser.  

Ganske få vil opleve prisstigninger på mere end fem procent, men det skyldes, at de indtil videre har haft store rabatordninger. 

Taksterne bliver harmoniseret, så de er til at forstå, og så de hænger sammen på tværs af Sjælland. 

Kollektiv trafik må ikke kræve en kandidatgrad
Det er vigtigt, at kunderne i den kollektive trafik nu endelig kan se frem til det logiske og gennemskuelige takstsystem, som har været efterspurgt i årevis. 

Det kan ikke være meningen, at man skal have en kandidatgrad og et par timer til overs for at forstå, hvorfor ens billet koster det, den gør. 

Det skal være nemt og enkelt at bruge tog og busser i hele landet, og den ambition er vi nu tættere på.