Brugerne betaler Femern

Børsen

16. februar 2016

Af Hans Christian Schmidt, transport- og bygningsminister (V)

DEBAT - Jesper Lund skriver i Børsen 11. februar, at han har svært ved at forstå, hvorfor man ikke nøjes med at lave en Femern-sænketunnel, hvor der kan køre tog. Det er der et simpelt svar på: Så ville vi ikke have råd til at bygge forbindelsen.

Den kommende Femern-forbindelse er brugerfinansieret, og det vigtigste indtægtsgrundlag kommer fra de tusindvis af bilister, som hver eneste dag vil bruge forbindelsen.

Det vil med andre ord sige, at hvis man udelukkende byggede en sænketunnel, hvor der kunne køre tog, så ville størstedelen af indtægtsgrundlaget for tunnelen forsvinde. Finansieringen af Femern-forbindelsen er i øvrigt den samme, som med stor succes er blevet anvendt på både Storebælt og Øresundsforbindelsen.

Kort fortalt går modellen ud på, at staten stiller garanti for de lån, som bliver optaget for at bygge forbindelsen. Det er nogle lån med meget fordelagtige renter, og pengene bliver så betalt tilbage løbende, i takt med at forbindelsen bliver brugt.

Dermed er det også alle de mennesker fra Danmark, Sverige, Tyskland og Nordeuropa, som vil få glæde af Femern-forbindelsen, som er med til at sikre, at vi kan bygge danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Det sker, uden at vi skal have rede penge op af statskassen.