Ja, udvidelse af E45 står højt på min dagsorden

19. februar 2016

Af Hans Christian Schmidt (V) transport- og  bygningsminister

MOTORVEJ: Debatten om udvidelsen af østjyske motorvej E45 trækker atter overskrifter. Det kan jeg godt forstå. For det er virkelig en belastet strækning. Og jeg har med interesse fulgt de udmeldinger, som politikere fra Socialdemokraterne og de radikale har fremsat i sagen på det seneste.

Selve indholdet i udmeldingerne er jeg sådan set enig i. Jeg mener også, at E45 skal udvides, så vi kan afhjælpe trængslen på den travle motorvej.

Men hele debatten minder mig om det gamle mundhed om, at hukommelsen er kort i dansk politik (og tilsyneladende kortere for nogle end andre.) Så jeg vil gerne minde om den forhistorie, som hele spørgsmålet om lige netop udvidelsen af E45 har.

I foråret 2014 indkaldte den daværende transportminister Magnus Heunicke fra S til forhandlinger om investeringer i udvalgte vejprojekter.

Og ét af de projekter, der lå i bunken, var lige netop udvidelsen af E45.

Og dér blev det liggende - altså nederst i bunken. Forhandlingerne endte med, at man fravalgte dette ellers yderst prisværdige projekt. I stedet valgte partierne med Magnus Heunicke for bordenden blandt andet at kanalisere 350 millioner kroner til første etape af en motorvej fra Rønnede mod Næstved.

Det kan man jo beklage i dag - som ordførerne for S og R altså gør. Men tillad et lille hjertesuk fra min side: Det ville ærligt talt have været at foretrække, hvis politikerne fra S og R havde lagt udvidelsen af den østjyske motorvej allerøverst i bunken, dengang de havde chancen for knap to år siden.

Så havde vi ikke haft al denne palaver i dag. Så havde maskinerne måske allerede været i gang med at udvide E45 til glæde for de tusindevis af daglige trafikanter på strækningen.

Hvis man spørger mig, hvad jeg som transport-og bygningsminister vil gøre ved sagen, er svaret enkelt: Vi har direkte skrevet ind i regeringsgrundlaget, at vi løbende vil se på at forbedre fremkommeligheden på E45. Det står på side 25. Og når noget står i regeringsgrundlaget, er det et tegn på, at det her prioriterer regeringen allerhøjest. Klarere kan det ikke siges.

Jeg kan se, at Nicolai Wammen fra Socialdemokraterne her i avisen kræver indkaldelse til et møde i forligskredsen, der »bliver andet end en hyggelig kop kaffe.« Det er en lige lovlig frisk bemærkning fra en politiker fra et parti, der for mindre end to år siden aktivt fravalgte at gøre noget ved trængselsproblemerne på strækningen.

Og jeg tror ærligt talt godt, at læserne af Stiften kan gennemskue hykleriet bag Wammens ord.

Men jeg kan dog berolige Nicolai Wammen med, at vi i Venstre udmærket ved, at øget fremkommelighed på E45 sikrer vækst, udvikling og nye arbejdspladser.

I modsætning til Socialdemokraterne står investeringer i vejnettet altid højt på vores dagsorden - og ikke kun, når vi er i opposition.

Før vi kommer så vidt, at vi kan afsætte midler til udbygning af den østjyske motorvej, skal vi imidlertid have luft til det i budgettet.

Og sagen er, at vi i regeringen lige nu står med det, der kaldes »en investeringsudfordring«. Det betyder, at vi skal sikre os, at vi ikke sætter en masse ting i værk, der resulterer i store budgetunderskud i de kommende år.

Det tror jeg, at de fleste danskere godt kan forstå.

Økonomien skal hænge sammen - også for staten.

Ingen skal være i tvivl om, at jeg meget gerne vil forbedre forholdene for trafikanterne på E45.

Jeg vil indkalde til forhandlinger, så snart der er luft i budgettet til nye investeringer.

Og så håber jeg, at ordførerne fra S og R til den tid vil huske deres løfter til de østjyske trafikanter.

Ellers skal jeg nok sørge for at minde dem om dem!.