Socialdemokrater glemmer historie

06. februar 2016

af Hans Christian Schmidt transport-og bygningsminister (V), Frederiksholms Kanal 27 F, 1220 København K

FORBINDELSE: Rasmus Prehn har tilsyneladende lidt svært ved at huske den socialdemokratiske historie og partiets tilgang til at realisere dyre faste forbindelser.

Socialdemokraterne var således med til at lægge grunden for, at vi i Danmark indførte brugerbetalingen på faste forbindelser.

I 80' erne var det på Storebælt, men vi behøver ikke engang at gå så langt tilbage i tid. Inden for de seneste år har Rasmus Prehn og Socialdemokraterne som regering gennemført, at brugerne skal betale for at køre over Kronprinsesse Marys bro, der krydser Roskilde Fjord.

Danmark er et dejligt land med masser af vand - og dermed også sunde, bælter og fjorde. Der er brug for faste forbindelser, men de er enormt dyre, og derfor kan delvis brugerbetaling være et værktøj, når pengene ikke lige er i statskassen.

Jeg synes derfor heller ikke, at det er seriøst, at Rasmus Prehn nedgør Preben Bang Henriksens forslag om at undersøge, hvilke betalingsinstrumenter der kan realisere den tredje Limfjordsforbindelse. Selvfølgelig er der umiddelbart nogle udfordringer, men lad os da først få det fulde billede og få undersøgt sagerne til bunds, før vi drager konklusionerne.

Der findes ganske enkelt få politikere, der kæmper mere indædt for en tredje Limfjordsforbindelse end Preben Bang Henriksen. Derfor har jeg respekt for, at han i en svær situation forsøger at være konstruktiv og løsningsorienteret.

Det tror jeg, at der er behov for.

Jeg kan selvfølgelig sagtens se, hvilke bevæggrunde Rasmus Prehn har for at forsøge at få opmærksomheden væk fra sit partis rolle i sagen om den tredje Limfjordsforbindelse.

Socialdemokraternes transportordfører er nok udmærket klar over, hvorfor situationen er, som den er.

Den tidligere regering har kørt økonomien ud til grænserne, og derfor er der mange gode infrastrukturprojekter rundt om i landet, der allerede er blevet undersøgt, men hvor pengene mangler.

Den tidligere regering var så optaget af at udbygge den kollektive trafik for enhver pris, at de glemte, at Danmark har brug for en infrastruktur i balance. De glemte at kigge rundt i landet på de mange gode vejprojekter, der er stor efterspørgsel efter lokalt.

I en svær situation, som den tidligere regering har sat os i, synes jeg der er grund til at blive ved med at være konstruktive - også når det kommer til den tredje Limfjordsforbindelse.