Debat: Vi er i fuld gang, Jens Rohde

Berlingske Tidende

21. august 2018

Af Ole Birk Olesen, transport-, bygnings- og boligminister 

Jens Rohde sparker en åben dør ind ved at spørge mig, om vi skal komme i gang med toginvesteringer.

Vi er nemlig allerede i fuld gang -sammen med hans eget parti. Frem mod 2030 investerer vi ca. 48 mia. kr. i jernbanen. Plus de milliarder, vi nu og i de kommende år bruger på at udvide metroen og gøre S-togsdriften førerløs. Aftaler, som Radikale Venstre er med i.

Jens Rohde er ikke på linje med sit eget parti, når han nedtoner værdien af nye signaler og elektrificering. Det nye signalsystem forventes at fjerne 80 pct. af de forsinkelser, der i dag skyldes signalfejl. Det vil årligt spare passagererne for næsten 800.000 persontimers forsinkelse. Og de mange pendlere i den sjællandske regionaltrafik, som kører med de ustabile IC4-tog og de forurenende og støjende ME-lokomotiver, vil næppe være enige med Jens Rohde i, at el ikke forbedrer togoplevelsen.

De nye miljøvenlige eltog vil gøre driften mere stabil til gavn for passagererne og medføre store besparelser for DSB, der i dag kører med mange forskellige togtyper, som er gamle og svære at vedligeholde.

Jens Rohde er ude på et sidespor, når han foreslår at lave ekstra spor på hovednettet for at adskille langsomme og hurtige tog.

Sådan en investering ville få milliarderne til nye signaler til at ligne et greb i lommen.

Og så strider hans idé om danskdesignede el-udgaver af IC3-toget lodret imod den brede enighed på Christiansborg om, at de nye eltog så vidt muligt skal baseres på produkter, der allerede fungerer og er i drift andre steder i Europa. Så selv hvis Jens Rohde fik overtalt sit eget parti og et flertal i Folketinget til fuldstændig at skifte kurs på togområdet, vil det betyde en kæmperegning til skatteborgerne eller, som Rohde foreslår, nye kørselsafgifter til bilisterne, selv om de allerede betaler langt mere, end de belaster samfundet.