Hærvejsmotorvejen er ikke helt aflyst, men står heller ikke øverst på ønskesedlen

06. oktober 2020

Af transportminister Benny Engelbrecht (S)

Et nyt Folketingsår er begyndt. Der venter store projekter og vigtige forhandlinger. Det er ingen hemmelighed, at der også ligger et hvidt lærred på mit bord, som jeg sammen med Folketingets partier skal tegne den nye infrastrukturplan på – eller den grønne mobilitetsplan, som jeg kalder den; for klimaet skal være det gennemgående element i den aftale, vi skal indgå om fremtidens infrastruktur.

Mange har det seneste år luftet deres drømme og visioner for, hvilke projekter, initiativer og puljer der skal være en del af den kommende aftale. Der må ikke herske tvivl om, at jeg ønsker så bred en aftale som muligt om de investeringer, vi skal foretage for at skabe et grønnere og mere sammenhængende transportsystem i Danmark – og derfor vil det i sagens natur heller ikke være alle ønsker, der kan indfries. Jeg vil bestræbe mig på at indgå en aftale, som danskerne kan regne med, og som ikke efterlader unødigt mange i tvivl om, hvorvidt eller hvordan de store projekter påvirker dem og deres fremtid.

Jeg vil derfor benytte Folketingets åbning til at bede Hærvejskomitéen om at komme med deres forslag til at reducere antallet af mulige linjeføringer af Hærvejsmotorvejen. Hærvejskomitéen er en aktiv lobbyist for ønsket om en Hærvejsmotorvej, og selvom jeg ikke lægger skjul på, at det bestemt ikke er et af de projekter, som står øverst på min ønskeseddel, så respekterer jeg selvfølgelig, at andre ser anderledes på sagen.

Problemet er dog, at der i dag er for mange linjeføringer at vælge imellem. Det skaber stor usikkerhed og unødige bekymringer for rigtig mange mennesker i store områder i Jylland – og så endda på et tidspunkt, hvor ingen endnu ved, om motorvejen bliver til noget eller ej. Jeg vil gerne tale om muligheden for en Hærvejsmotorvej, hvis nogen tager den med til forhandlingsbordet, men det vil alt andet lige blive lettere at drøfte, hvis der var større lokal enighed om linjeføringen af et projekt i denne milliardklasse, som unægtelig vil berøre rigtig mange mennesker, hvis den skal anlægges.