Vi har alle et ansvar for vores chauffører

Morgenavisen Jyllands-Posten

25. juli 2020

Af Benny Engelbrecht, transportminister (S)

Ingen chauffør skal tilbringe dage, uger eller måneder i sit førerhus.

Det er ikke hensigten med et førerhus, og det er bestemt ikke meningen med reglen om 25-timers parkering. Den har til formål at sikre, at chaufføren ikke alene får holdt sit lange, lovpligtige hvil, men at det også foregår under andre og ordentlige forhold.

Jeg er derfor ikke helt enig med direktør Hans Otto Sørensen, der her i avisen skriver, at løsningen er flere og større rastepladser. Der skal være plads til de chauffører, der har brug for at holde ind og afholde deres korte hvil - men vores rastepladser er ikke anlagt som campingpladser for lastbilchauffører.

Det er forhåbentlig også snart en saga blot, at nogle chauffører er nødt til at leve en nomadetilværelse på de europæiske motorveje.

Vejpakken blev endeligt vedtaget af Europa-Parlamentet for nylig, og den understreger, at der er et fælles europæisk ønske om at sikre ordentlige arbejdsforhold og -vilkår for de mange lastbilchauffører, der hver dag kører varer og gods rundt i Europa.

Hans Otto Sørensen glemmer også en anden meget vigtig faktor i ligningen: virksomhederne.

Det er chaufførens arbejdsgiver, virksomheden eller firmaet, der skal sørge for, at chaufføren har mulighed for at holde sit hvil et sted, der er beregnet til det; og som er ansvarlig for, at chaufføren i øvrigt har fair og rimelige arbejdsforhold og -vilkår, og at lastbilen overholder de gældende danske og europæiske regler; som nu senest er blevet strammet og i min optik forbedret med Vejpakken.

Det er branchen, som skal håndhæve og efterleve de til enhver tid gældende regler og retningslinjer, hvis vi skal skabe en bedre fremtid for vores chauffører.