Gå til hovedindhold
Nyhed

Analyse peger på store potentialer ved udbredelse af digitale løsninger og services til brug for rejsende

Ny analyse viser, at digitale løsninger på fx mobiltelefoner, hvor offentlige og kommercielle transportformer og -services forbindes i én samlet app-løsning, har potentiale for værdiskabelse for både forbruger og transporterhverv i Danmark.

14. maj 2018
Tre busser og en grøn personbil holder foran et fire etagers hus. Vi ser en buschaufør igennem forruden.

Indhold

    Mobile platformsteknologier kan gøre det muligt helt eller delvist at samle booking, betaling og billettering af en rejse ét sted – også selvom man på den samlede rejse måtte gøre brug af både traditionelle, kollektive trafiktilbud og kommercielle trafiktilbud som f.eks. taxi eller delebiler.  

    Regeringen ønsker at fremme sådanne innovative og digitale løsninger, der både giver forbrugerne bedre service og en bredere vifte af transportmuligheder. Derfor har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet fået foretaget en ekstern analyse af, hvad der skal til for at udbrede og udvikle sådanne digitale løsninger på den danske transportscene. Analysen viser blandt andet, at der findes et betydeligt potentiale i brugen af digitale infrastrukturløsninger på transportområdet, der både kommer forbrugerne og transporterhvervet til gavn.

    - Det skal være nemt for den rejsende at navigere digitalt, både i forhold til at finde en rejse på tværs af offentlige og private transporttilbud og i forhold til at betale. Analysen viser, at der er gode muligheder for det her i Danmark, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

    Nordjyllands Trafikselskab og Rejseplanen lancerer 14. maj et pilotprojekt, hvor Rejseplanen foruden den kollektive trafik i Nordjylland på forsøgsbasis bliver udvidet til også at omfatte taxi og deleøkonomiske transportformer, men digitaliseringen på området indeholder endnu flere udviklingsspor, der kunne gøre det muligt for brugeren at planlægge, booke og bestille rejser efter særlige, personlige præferencer. På Bornholm har Bornholms Trafikselskab i samarbejde med Rejseplanen etableret en løsning, hvor man efter fremsøgning af rejsen bliver ledt direkte videre til et betalingsmodul på telefonen.  

    - De lokale løsninger er gode eksempler på, at udviklingen allerede er i gang i Danmark, men det er kun en begyndelse. Der er meget mere at hente på området. Derfor arbejder vi lige nu på, hvordan vi konkret kan understøtte udviklingen på bedst mulig vis. Jeg forventer, at jeg efter sommerferien vil kunne præsentere et udspil til, hvordan vi kommer videre, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.