Gå til hovedindhold
Nyhed
Femern

Tysk og dansk transportminister besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser

Den tyske forbundstransportminister Patrick Schnieder og den danske by-, land- og transportminister Signe Munk har besøgt byggepladserne til Femern Bælt-tunnelen. Besøget markerede deres første møde og deres første fælles besøg ved det grænseoverskridende infrastrukturprojekt. Slesvig-Holstens transportminister Claus Ruhe Madsen deltog også.

22. jun. 2026
By-, land- og transportminister Signe Munk, den tyske forbundstransportminister Patrick Schnieder, Slesvig-Holstens transportminister Claus Ruhe Madsen og Mikkel Hemmingsen, administrerende direktør i Sund & Bælt.

Foto: Sund & Bælt

Indhold

    Besøget begyndte ved tunnelportalen på den tyske side ved Puttgarden, hvor ministrene blev orienteret om status på byggeriet i Tyskland. Omkring 90 procent af den kommende 600 meter lange tunnelindkørsel på Femern er nu færdiggjort.

    Herefter gik turen til tunnelelementfabrikken i Rødbyhavn, hvor ministrene fik indblik i produktionen af de 217 meter lange tunnelelementer og i transporten af dem fra fabrikken til arbejdshavnen og videre ud i Femern Bælt. Indtil videre er et af tunnelens i alt 89 elementer sænket ned ud for Lollands kyst.

    - Femern Bælt-tunnelen er et nøgleprojekt for den europæiske infrastruktur. Det, der imponerede mig mest i dag, var tunnelelementernes dimensioner og den ingeniørkunst, der gør det muligt at realisere dette komplekse byggeri. Jeg er overbevist om, at projektet vil knytte Tyskland og Danmark endnu tættere sammen – både økonomisk og politisk, siger den tyske transportminister Patrick Schnieder.

    - Samarbejde på tværs af landegrænser i Europa er vigtigere end nogensinde, og Femern Bælt-forbindelsen er et stærkt eksempel på, hvad vi kan opnå i fællesskab. Forbindelsen vil bringe Danmark og Tyskland endnu tættere sammen og styrke udviklingen i hele regionen ikke mindst på Lolland, hvor både byggeriet og de kommende muligheder for turisme skaber vækst, siger by-, land- og transportminister Signe Munk.

    - Femern Bælt-forbindelsen er en central del af den europæiske Scan-Med-korridor, der forbinder Skandinavien med Central- og Sydeuropa. Samtidig vil forbindelsen skabe kortere rejsetid og styrke den regionale sammenhængskraft. "Det er et projekt med europæisk betydning, men også et projekt med stor regional betydning. For Slesvig-Holsten giver det nye muligheder som del af en stærkere grænseregion, siger Slesvig-Holstens transportminister Claus Ruhe Madsen.

    For Mikkel Hemmingsen, administrerende direktør i Sund & Bælt, er besøget et tydeligt udtryk for den store opbakning til projektet:

    - Femern Bælt-tunnelen er et fælles dansk-tysk projekt, og vi mærker tydeligt den store interesse, forventninger og støtte til projektet fra hele Europa, og vi arbejder målrettet på at levere på de store forventninger til projektet, siger Mikkel Hemmingsen.

    Om Femern Bælt-tunnelen

    Den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel er et af Europas største infrastrukturprojekter. Tunnelen bliver verdens længste sænketunnel og vil forbinde Danmark og Tyskland. Når forbindelsen åbner, vil rejsetiden være 10 minutter i bil og 7 minutter med tog.