Lovstof
Transportministeriet er ansvarlig for et stort lovområde. Det drejer sig bl.a. om lovgivningen vedrørende erhvervstransport, luftfart, jernbane, veje, færdsel.

I Folketingsåret 2024/2025 er følgende lovforslag vedtaget
L 9 Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde.
(Ændring af safetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestemmelser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og EU-/EØS-selskabers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.).
Resumé:
Lovforslaget hæver safetyafgiften for at genoprette balancen mellem indtægterne fra safetyafgiften og Trafikstyrelsens udgifter til luftfartstilsyn efter covid-19, hvor der er oparbejdet et underskud. Endvidere justerer lovforslaget erstatningsansvarsgrænserne for luftfartsselskaber i overensstemmelse med Montrealkonventionen.
L 11 Forslag til lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og lov om trafikselskaber.
(Organisering af daglig ledelse og drift af Hovedstadens Letbane I/S, tilpasning af formålsbestemmelsen for Metroselskabet I/S, videreførelse af bolværksejeres forpligtelser i København, placering af Hovedstadens Letbane I/S i diverse samarbejdsfora m.v.).
Resumé:
Lovforslaget sikrer, at Metroselskabet I/S fortsat varetager den daglige drift af Hovedstadens Letbane og får mulighed for at undersøge nye metroprojekter. Derudover giver lovforslaget mulighed for, at staten kan overdrage trafikkøberansvaret til Region Nordjylland på strækningen mellem Hobro og Frederikshavn.
L 8 Forslag til lov om udbygning af rute 11 mellem Korskro og Varde.
Resumé:
Lovforslaget omhandler udbygning af Rute 11 mellem Korskro og Varde med et ekstra spor på størstedelen af strækningen og en dobbeltrettet cykelsti på østsiden af vejen.
Derudover muliggør lovforslaget en udbygning af krydset i Varde og rundkørslen i Korskro.
Endvidere vil der med lovforslaget blive oprettet en støjisoleringsordning for berørte boliger.
L 10 Forslag til lov om ophævelse af 76 love på Transportministeriets område.
Resumé:
Lovforslaget har til formål at ophæve en række forældede love på Transportministeriets område, der ikke længere finder anvendelse, herunder bl.a. projekterings- og anlægslove. Dette vil reducere antallet af gældende love og forenkle regelmassen i overensstemmelse med regeringens fokus på regelsanering.
L 107 Forslag til lov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven.
(Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til sygetransport).
Resumé:
Lovforslaget har til formål at forenkle regler og fjerne unødvendige krav til danske gods- og buskørselsvirksomheder for bl.a. at sikre samme vilkår som for europæiske transportvirksomheder. Med forslaget foreslås tilladelseskravet for busudlejningsvirksomheder afskaffet og tilsynet med gods- og buskørselstilladelser reduceret.
Derudover vil lovforslaget forlænge gyldighedsperioden for tilladelser til sygetransport frem til maksimalt udgangen af 2027, da mange af de gældende tilladelser står til at udløbe medio 2025, og der pt. pågår arbejde med arbejde med at evaluere taxiloven.
L 170 Forslag til lov om godkendelse og syn af køretøjer.
Resumé:
Forslaget har til formål at opdatere lovgivningen om godkendelse og syn af køretøjer.
Det foreslås bl.a. at skabe en permanent ordning for godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer. Den nye ordning vil i hovedtræk skulle ligne gældende regler, men der indføres dog krav om en ny godkendelsesattest som erstatning for de kendte data- og godkendelseserklæringer.
Desuden foreslås det at afskaffe kravet om, at synsvirksomheder skal have en teknisk ansvarlig person tilknyttet synsvirksomheden.
Derudover er formålet at skabe mulighed for, at synsrapporter udstedt af andre EU-medlemsstater skal kunne anerkendes som et godkendt periodisk syn i Danmark.
Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025.
L 176 Forslag til lov om udbygning af rute 9 ved Nørreballe og etablering af tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus.
Resumé:
Forslaget bemyndiger transportministeren til at udbygge rute 9 ved Nørreballe og etablere en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus. Formålet er at forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerheden samt reducere støj- og miljøgener.
Projekterne omfatter omlægning af lokale veje og stier, og loven indeholder bestemmelser om miljøvurderinger, fravigelse af visse lovkrav, finansiering fra Aarhus Kommune og Aarhus Havn, samt en støjisoleringsordning for boliger.
Loven forventes at træde i kraft den 1. juli 2025.
L 209 Forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje og jernbaneloven.
(Opgavebortfald og forenkling af sagsgange ved vejmyndighedernes dispositioner over veje og hjemmel til undtagelse fra kravet om miljøkonsekvensvurdering for vej- og jernbaneprojekter til forsvarsformål og civile beredskabsformål).
Resumé:
Lovforslaget har bl.a. til formål at forenkle sagsgange ved vejmyndighedernes dispositioner over veje som led i opgavebortfald på Transportministeriets område.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsens afgørelser efter visse bestemmelser i vejloven og privatvejsloven ikke længere skal kunne påklages til transportministeren. Transportministeren får med lovforslaget også hjemmel til at foretage visse dispositioner over statsvejsarealer uden involvering af Folketinget.
Den ændring af færdselslovens regler om fastsættelse af lokale hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger, som fremgik af lovforslagsudkastet, der blev sendt i høring, indgår ikke i det fremsatte lovforslag. De gældende regler i færdselsloven om fastsættelse af lokale hastighedsgrænser og indførelse af færdselsindskrænkninger forbliver således uændrede.
Derudover vil lovforslaget etablere hjemmel til at undtage vej- og jernbaneprojekter, der alene tjener et nationalt forsvarsformål eller civilt beredskabsmæssigt formål, fra reglerne i VVM-direktivet, herunder i forhold til kravet om miljøkonsekvensvurdering.