Gå til hovedindhold
Nyhed

E45 bliver udvidet i rekordfart

Transport-, bygnings- og boligministeren og Dansk Folkepartis transportordfører besigtiger i dag det igangværende arbejde med at udvide E45 mellem Skanderborg S og Aarhus S. Vejdirektoratets arbejde med udbygningen af motorvejsstrækningen nærmer sig nemlig hastigt sin afslutning.

27. aug. 2018

Indhold

    Det går hurtigt med at udvide den Østjyske Motorvej E45 fra fire til seks spor. Faktisk går arbejdet så hurtigt, at udvidelsen af den 15 kilometer lange motorvejsstrækning er det hurtigste, Vejdirektoratet har lavet, og arbejdet er formentlig afsluttet allerede i efteråret. 

    - Det er den hurtigste motorvejsudvidelse, vi nogensinde har foretaget, og allerede fra efteråret får danskerne glæde af en bredere motorvej. Det er rigtig positivt. Trafikpresset stiger nemlig på de danske motorveje, og det koster samfundet mange penge, når trafikanterne sidder fast i trafikken, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

    Udbygningen af motorvejen sker så hurtigt, fordi strækningen har en 12 meter bred midterrabat, som har givet Vejdirektoratet mulighed for at lægge de nye spor inde i midterrabatten – i modsætningen til normalt, hvor man udbygger en motorvej på ydersiderne.  Skulle udvidelsen ske på ydersiden af den eksisterende motorvej, ville det have taget op mod fire år mere, før motorvejstrækningen stod færdig.

    - Udvidelsen af E45 er vigtig, fordi det er et alvorligt problem for både borgere og virksomheder, at der er massiv trængsel på strækningen. Med udvidelsen sikrer vi en hurtigere og mere sikker rejse for trafikanterne på strækningen, og derfor sætter jeg stor pris på, at arbejdet skrider så hurtigt frem, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.

    Vejdirektoratets trafiktal viser, at trafikken på strækningen er steget med 25 procent i perioden 2010-2016, og der kører dagligt 63.000 trafikanter på motorvejen. E45 er en af Danmarks mest travle motorveje og rygraden i den jyske nord-syd transportkorridor. 

    For at få et beslutningsgrundlag i forhold til behovet for udvidelser andre steder på den belastede E45 er der igangsat tre VVM-undersøgelser på strækningerne Vejle-Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers N.

    Fakta

    Ved at udvide motorvejen i midterrabatten har det ikke været nødvendigt at lave en ny VVM-analyse eller anlægslov, som har sparet projektet meget tid. Derudover er det ikke nødvendigt at ombygge de tværgående motorvejsbroer eller ændre synderligt på rampeanlæggene på strækningen. Det betyder samtidig, at nødsporene bliver opretholdt efter udbygningen af de ca. 15 km motorvej. Ligeledes har det kun været nødvendigt at opkøbe begrænsede mængder jord til anlægget.  

    Selv om motorvejen efter planen står klar i år, mangler der stadig at blive lagt det endelige slidlag. Det vil blive udlagt på strækningen i foråret og sommeren 2019.