Ladestandermarkedet skal følge med salget af grønne biler

Danskerne efterspørger biler, der kører på strøm, og antallet af nyregistrerede el- og plug-in-hybridbiler stiger. Det sætter pres på ladestandermarkedet, og derfor er der igangsat flere initiativer, der skal sætte hastigheden op på etablering af ladestandere.

Bil holder ved en ladestander

03. november 2021

Ved udgangen af september var der cirka 4.600 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark. Det er en stigning på knap 9 procent på en måned. På trods af det seneste års stigning i antallet af ladestandere, er der fortsat mere end 1000 danskere pr. offentligt tilgængeligt ladepunkt, og i takt med at flere bilejere skifter til biler, der kører på strøm, kan køen til ladestanderen blive længere. I september i år var der 11 elbiler pr. ladepunkt, i 2018 var der fire elbiler pr. ladepunkt i Danmark. Samtidig viser tallene over nyregistrerede biler, at danskerne oftere vælger en opladelige bil, og i oktober var 43 procent af alle nyregistrerede biler enten el- eller plug-in-hybridbiler.

- Det går rigtig stærkt med salget af opladelige biler og det giver en stigende efterspørgsel på ladeinfrastruktur. Derfor vil jeg opfordre alle aktører, både operatører, kommuner, boligforeninger og erhvervslivet til at sætte gang i opsætningen af ladestandere. Det er nu vi skal rykke, så ladestandere ikke bliver en bremse for den grønne omstilling, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Der er med Infrastrukturplan 2035 afsat 500 millioner kroner til ladeinfrastruktur, hvoraf de første 56 millioner bliver udmøntet i 2022 til seks lynladeparker langs statsvejnettet dimensioneret til 132 lynladepladser i 2030.

Derudover har er et bredt politisk flertal netop indgået en aftale, der blandt andet øger konkurrencen mellem operatørerne af ladestandere og samtidig giver kommunerne bedre rammer til medfinansiering af ladestandere på steder, hvor markedet ikke selv kan drive udviklingen.

-Vi har fokus på at forbedre ladeinfrastrukturen på alle måder, blandt andet med midler fra infrastrukturaftalen til ladeparker på seks rastepladser, og vi har netop indgået en aftale, der skal gøre det lettere for kommunerne at medfinansiere opsætning af flere ladestandere. Derudover arbejder vi på at indrette ladestandermarkedet, så alle har adgang til ladestanderne uanset, hvor man måtte være kunde, siger transportminister Benny Engelbrecht.

I sommer blev der desuden udmøntet yderligere midler til ladeinfrastruktur med puljer til grøn transport (Aftale om Udmøntning af pulje til grøn transport):

- Pulje på 65 millioner kroner til medfinansiering af offentligt tilgængelige ladestandere på private arealer i 2021. Der åbnes for ansøgninger senere på året.

- Pulje på 50 millioner kroner til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger i 2021. Der er ansøgningsfrist på puljen den 30. november 2021.

- Pulje på 72 millioner kroner til medfinansiering af grøn tank- og ladeinfrastruktur til tung transport i 2021. Der åbnes for ansøgninger senere på året.

- Pulje på 150 millioner kroner til medfinansiering af offentligt tilgængelige ladestandere på kommunale, regionale og private arealer i 2022. Der åbnes for ansøgninger næste år.

Endeligt arbejder Transportministeriet på en analyse, der skal afdække, hvordan ladestandermarkedet kan indrettes med standardiserede vilkår og priser. Det forventes, at loven kan træde i kraft den 1. april 2022.

Data: ChargeX Analytics og De Danske Bilimportører